Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie.
1. Tělesný vývoj a zdravotní stav: posuzuje lékař nebo odborný lékař 2. Poznávací funkce:
Vizuomotorika a grafomotorika:
Správně drží tužku, kreslí plynule
Nakreslí postavu člověka i s detaily, dům, zvíře, strom nebo auto apod.
Zvládne napodobení nebo obtažení různých tvarů, čar a klikyháků
Při kreslení již nestřídá ruce (pokud ano, nepřecvičujte, ale poraďte se s psychologem nebo spec. pedagogem v poradně)
Řeč:
Vyslovuje bez větších nedostatků (pokud ne, je nutná návštěva logopeda), mluví ve větách, dokáže smysluplně vyjádřit myšlenku, mluví gramaticky správně, používá i minulý a budoucí čas, rozliší jednotné a množné číslo
Zná své jméno a příjmení, jména rodičů a sourozenců, kamarádů, případně svoji adresu- pojmenuje běžné věci na obrázku, dokáže říct, k čemu se používají, dokáže rozlišit činnosti a profese
Umí tvořit protiklady, pozná a pojmenuje nesmysl, přiřadí, co k sobě patří
Rozliší základní barvy, pojmenuje je, přiřadí odstíny barev
Umí rozlišit obrázek na pozadí, umí sledovat čáru mezi ostatními liniemi (bludiště, spojovačky), složí obrázek z několika částí (jednoduché puzzle)
Najde v řadě odlišný obrázek, pozná shodné a odlišné dvojice, pozná shodu nebo rozdíl u obrázků, které jsou stranově obrácené podle svislé i vodorovné osy
Určí první písmenko ve slově, najde slovo, které začíná zadaným písmenem
Rozliší stejná a různá slova lišící se jedním písmenem
Pozná počet slabik ve slově (např. vytleská)
Zopakuje větu alespoň z 5 slov, naučí se básničku
Vnímání prostoru a času:
Rozlišuje nahoře – dole, níž – výš, daleko – blízko, první – poslední atd.
Chápe význam před, na, za, pod, vedle, mezi
Začíná rozlišovat pravou a levou stranu
Rozlišuje, co se dělá ráno, v poledne, večer
Rozliší pojmy dříve a později, včera – dnes - zítra
Začíná se orientovat ve dnech v týdnu, rozliší roční období a činnosti, které k nim patří
Matematické představy:
Rozlišuje méně – více - stejně, kratší – delší, o 1 více – o 1 méně atd.
Dokáže roztřídit předměty do skupin podle barvy, tvaru, použití, velikosti
Pozná, co do skupiny nepatří
Seřadí pět prvků podle velikosti
Napočítá do 5, chápe princip sčítání a odčítání (na prstech, předmětech)
Pozná základní geometrické tvary
3. Pracovní předpoklady, návyky, osobnost dítěte:
Zvládne být a pracovat bez rodičů
Hraje si s kamarády, spolupracuje, umí se rozdělit, dodržuje pravidla hry, umí i prohrávat, zvládnout neúspěch
Odpovídá na otázky, naslouchá jiným, umí se dohodnout
Ukládá si věci do tašky, přihrádky, botníku, na věšák, na ramínko, pozná osobní věci, zapne a rozepne knoflík, zip, suchý zip, oblékne se a svlékne, zvládá sebeobsluhu
Má pozitivní postoj ke škole, má zájem o poznání nových věcí, klade otázky
Dodržuje pravidla chování, podřídí se pokynům dospělého, i když je to pro něj nepříjemné, chápe nutnost řádu
Je schopné pracovat ve skupině dětí na společném cíli, zapojuje se do kolektivních her, dokáže ustoupit jinému dítěti