Níže naleznete některé doporučované a osvědčené pomůcky a publikace, které můžete využít pro svou práci v oblasti náprav specifických poruch učení, ale i při běžné výuce. V přehledu jsou uvedeny i pomůcky a publikace, které byly vydány již v dřívějších letech (na školách se nadále používají) a mohou se tedy obtížněji shánět na trhu. Uvedené pomůcky či publikace nejsou většinou monotematicky zaměřeny (na jeden problém či reedukaci pouze 1 oblasti obtíží), ale zejména v níže uvedených publikacích se ve cvičeních prolíná procvičování více oblastí (např. zrakové vnímání + koncentrace pozornosti + prostorová orientace + vizuomotorika) – pro reedukaci je tedy vhodné vždy dle řešeného problému pečlivě vybírat jednotlivá cvičení, texty, obrázky apod., publikace kombinovat.. - seznam pomůcek i publikací je pouze orientační,ne ze všemi uvedenými pomůckami máme osobní zkušenosti. Při jeho sestavování vycházíme i z doporučení pedagogů provádějících nápravnou péči, učitelů ZŠ a spolupracovníků z jiných PPP. Další tipy naleznete také v oddíle Výchovné poradenství - odkazy. 1. Pomůcky užívané pro nápravu dyslexie: - Textilní písmena ( Výroba učebních pomůcek 370 01 České Budějovice, P+P, Rudolfská 35/26, tel.: 038/1359903) ( Pavel Vávra, Nádražní 253, 397 01 Písek, tel. 603 870 788) - Plastiková čtecí okénka zelené barvy - Firma MM, Mgr.Zdeňka Michalová, Na ostrově 7, 266 01 Beroun 3) - Plastiková čtecí záložka zelené barvy i pro starší děti s obtížemi ve čtení (Firma MM, viz.výše) - Hry s písmeny a slabikami pro postřehování otevřených slabik, uzavírání otevřených slabik,rozvoj schopnosti analýzy a syntézy ( Firma MM viz. výše) - Tabulka k nácviku postřehování otevřených slabik s okénkem k postřehování (Firma MM, viz. výše) - vytvořené karty s písmeny (tiskací/psací/velká/malá), kostky s písmeny, pexeso „abeceda“, skládací abeceda, tabulky s tiskacími písmeny/slovy + karty s psací podobou ( a naopak), neúplné věty, využití dětských časopisů- doplňovačky, skrývačky, křížovky……psací stroj, PC, texty sestavené z různých typů a velikostí písmen + texty s nesmyslnými slovy/větami (vytvořené např. na PC), čtení s porozuměním – texty: doplňování vynechaných slov, vybírání vhodných slov z nabídky, zakreslení přečteného děje… Doporučit lze tyto publikace: Hrajeme si s písmeny - rozlišování hlásek ( O.Zelinková, nakl. DYS), Hrou s písmeny k lepšímu čtení (E.Kubická, nakl. Grafie) Čítanka pro dyslektiky I - aktuálně nahrazena Základy čtení I a II Základy čtení I, II ( Z.Michalová, nakl.Tobiáš) Čítanka pro dyslektiky II., III., IV.díl (nakl. Tobiáš) Čtení mě baví I.díl, II.díl (nakl. DYS) Čtenářské tabulky - základní soubor (J. Novák, nakl. Tobiáš) Čtenářské tabulky - rozšiřující soubor (J. Novák, nakl. Tobiáš) Cvičení pro dyslektiky: V. (O. Zelinková, nakl. DYS) Učíme se číst s porozuměním, autor R.Šup (2.-5.roč) ( Rudolf Šup, Španielova 1261, 163 00 Praha 6 -vlastní autorova distribuce) Učíme se číst s porozuměním pro 5.ročník ZŠ (R.Šup)(viz. výše) Když dětem nejde čtení 1.(čtení slov s otevřenou slabikou), 2.(čtení slov s uzavřenou slabikou), (S.Emmerlingová) (nakl. Portál) Nauč mě správně číst (H. Tymichová, nakl. Práce) 2. Pomůcky užívané pro nápravu dysortografie: - předepsaná/předtištěná písmena,slabiky, slova, jejich tabulky – viz. dyslexie, měkké a tvrdé kostky, soubory karet s dlouhými a krátkými samohláskami (tiskací, psací), karty a pracovní listy na rozlišování sluchově podobných hlásek, tvarově podobných písmen, …rozlišení zrcadlových tvarů, měkkých/tvrdých slabik, soubory vyjmenovaných slov, gramatické tabulky, procvičování gramatických jevů…procvičovací texty, texty na vyhledávání chyb, texty na procvičování větné intonace, bzučák, nástroje Orffova instrumentária / píšťalka /flétna,grafické znázornění rytmu pomocí značek, psací stroj, PC Doporučit lze tyto publikace: Pracovní sešit pro nápravu VPU v Jč I.díl, II.díl (nakl. Tobiáš) Metody práce při úpravě poruch učení u dětí 2.ročníku ZŠ (E.Kubická, nakl. Grafie) Příklady pro samostatnou práci žáků při odstraňování VPU-3.ročník(J.Kuchařová, nakladatel. Gloria Rosice, Tyršova 266, Rosice 665 01, tel.737 659 352) Příklady pro samostatnou práci žáků při odstraňování VPU- 4.ročník(J.Kuchařová, nakladatel. Gloria Rosice, Tyršova 266, Rosice 665 01, tel.737 659 352) Cvičení pro dyslektiky: I.- VI. (O. Zelinková, nakl. DYS) Psaní mě baví ( O.Zelinková, nakl. DYS ) Barevná pravidla ( Z.Michalová, Firma MM, Mgr.Zdeňka Michalová, Na Ostrově 7, 266 01 Beroun 3) DiPo – Podstatná jména, Vyjmenovaná slova, Slovesa, Shoda podmětu s přísudkem (OLDIPO s.r.o, Tř. Svornosti 57, 779 00 Olomouc, tel/fax: 585 204 055, tel.: 777 213 535, 777 213 636) Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení (Věra Pokorná) Bzučák ( FORMAT 1,spol.srov.o., Mlýnská 84, 683 52 Křenovice, ) 3. Pomůcky užívané pro nápravu dyskalkulie: - číselné osy, tabulky na sčítání a odčítání, tabulky na násobení, tabulky k převodům jednotek, kalkulačka, pomůcky umožňující zapojení hmatové složky při určování počtu/velikosti … ( např. kamínky, dřívka, knoflíky…) Dyskalkulie - metodika + pracovní listy (J.Novák, nakl. Tobiáš) Barevné hranolky - k rozvoji početní dovednosti ( nakl. Tobiáš) Rozvoj početních představ I , II, III ( Z.Michalová, nakl. Tobiáš) Rozvoj vnímání a poznávání 2. (V.Pokorná, nakl. Portál) Pracovní sešit pro rozvoj početní představivosti a dovednosti (H. Treuová, nakl. Tobiáš) Číselný trojúhelník – nácvik sčítání v oboru 1-18 ve fázi, kdy dítě zvládá orientaci v číselné řadě a zbavuje se spontánně manipulace s prsty. (Firma MM, Mgr.Zdeňka Michalová, Na Ostrově 7, 266 01 Beroun 3, tel. 0311/621979) Různé druhy počítadel, sada čísel na magnetech apod. ( MaM, v.o.s. učební pomůcky, Laštovkova 14, 635 00 Brno, tel.: 603 413 531) 4. Pomůcky užívané pro nápravu dysgrafie: - v případě potřeby různé druhy násadek na psací náčiní, využití sešitů na těsnopis nebo sešitů s pomocnými linkami,… tabule, průhledné fólie na psaní, stírací tabulky, reliéfní destičky (písmena/číslice), uvolňovací cviky a pomůcky pro rozvoj grafomotoriky –viz. níže: Tabule psacích písmen, Sešity na těsnopis Vhodné psací potřeby – viz.níže: grafomotorika Metodika Svobodové Jemná motorika: - veškeré pomůcky vhodné ke skládání, modelování, vystřihování, vytrhávání a vlepování do předkreslených tvarů, dále např. k namotávání cívek, klubíček, …šroubování, navlékání, Grafomotorika: - velké archy balicího papíru, různé druhy tabulí, psací pomůcky zanechávající lehce stopu, houbičky (měkké tužky, fixem, štětce…), v případě potřeby různé druhy násadek, trojhranných nástavců, fólie - Nebojte se psaní = program na odstranění grafomotorických obtíží u dětí předškolního i školního věku, odzkoušeno a schváleno PaedDr.Y.Heyrovskou = např.pera, tužky, nádstavce, pastelky, mikrotužky, linery, prstové barvy, měkká modelína (Firma Pastelka, V tůních 13, Praha 2, tel.2494 2229) -Trojhranný program = kompletní sortiment psacích a kreslicích potřeb a pomůcek pro leváky a praváky, vhodných k rozvoji správného držení, odstraňování atypického úchopu a při grafomotorických poruchách u zdravé i handicapované ruky. (KABINET DIDAKTICKÉ TECHNIKY –Petr Prokop, Palackého 32, P.O.Box 10, 271 01 Nové Strašecí ) - výrobky firmy Bruynzeel (TRIPLE) – trojhranná pera pro praváky i leváky, pastelky, fixy, ořezávátka … (Dagmar Kalabusová, Střední 391, 747 69 Pustá Polom, nebo FAIR PLAY TRADE,s.r.o.,Jeronýmova 24/62, 460 07 Liberec 7, nebo PMP-centrum s.r.o, Mendlovo nám.9, 603 00 Brno, tel.: 543 211 944) - Zdravé psaní = sada psacích potřeb s trojúhelníkovou úchopovou částí - násadka pro zamezení vyjíždění psacího pera/tužky nebo štětce z prstů - - trojhranný nástavec (SLUŽBA ŠKOLE, Králevehradecká 630, 560 02 Ústí nad Orlicí) - prstové barvy ( GAMA a.s., České Budějovice, DIDAKTA –Miroslav Novotný, Pernštýnská 40, 530 02 Pardubice) Doporučit lze tyto publikace: Čáry,máry I, II,(nakl. Tobiáš) Šimonovy pracovní listy 5, 9 (nakl. Portál) Nauč mě správně psát (H. Tymichová, nakl. Práce) Ucelené metodiky: Heyrovské, Svobodové, MDS, Zapletala - vždy nutné pod vedením proškoleného odborníka! Prostorová a pravolevá orientace - připravená cvičení na ploše, v prostoru, na sobě i na druhé osobě Cvičení pro dyslektiky: VI. (O. Zelinková, nakl. DYS) Labyrint – didaktická pomůcka a hra pro děti od 4,5 roku - výrazně napomáhá rozvoji jemné koordinace mezi oběma rukama a zdokonaluje přesnost spolupráce rukou s očima. Pro děti ve věku zhruba 4,5 až 13 let. Prodejce: PhDr. Vladimír Pospíšil, Benešovo nábřeží 1748, 760 01 Zlín 5. Pomůcky užívané pro procvičování prostorové a pravolevé orientace: Cvičení zaměřená např. na vyhledávání rozdílů a doplňování detailů v obrazovém materiálu, barevné vyškrtávání písmen, znaků, skládání rozstříhaných pohlednic bez okraje, černobílých obrázků, geometrických tvarů, třídění drobných součástí, práce se stavebnicí či mozaikou podle předlohy - cvičení vizuomotorické koordinace – např. překreslování, zvětšování obrázků pomocí čtvercové sítě, dokreslování druhé poloviny obrázku Shody a rozdíly - pracovní listy ( Z. Michalová, nakl. Tobiáš) Rozvoj vnímání a poznávání 1. (V.Pokorná, nakl. Portál) 6. Pomůcky užívané pro procvičování sluchové percepce: - Orffovy nástroje - bzučák 7. Počítačové programy: 1.Výukové a vzdělávací programy z nakladatelství GRADA Publishing –např. Hrajeme si s písmenky - procvičovací program pro děti ve věku 5-9 let a všechny dyslektiky (GRADA Publishing, spol.s r.o., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7) 2.DysCom – program pro děti se specifickými výukovými potřebami - program nabízí 3 základní oblasti podpory: čtení, psaní, rozvoj zrak. vnímání ( ARID – Ing.PhamXuan, Měchenická 2539/1, 141 00 Praha 4.) 3.a) Písmohrátky – reedukace I – česká verze programu 3.b) Písmohrátky reedukace II – pro žáky 4.-9. třídy ZŠ, cvičení v Angličtině a Němčině ( informace: PhDr. Jana Swierkoszová, Ostravská univerzita – Pedagogická fakulta, Reální 5, 701 00 Ostrava, nebo Paed.Dr. Yveta Heyrovské, Písková 3/ 265, 143 00 Praha – Modřany) 4.Počítačové programy o.s.PETIT ( Rooseveltova 51, 779 00 Olomouc, Počítačový program MÉĎA POČÍTÁ, MÉĎA ČTE, BREPTA - rozvoj komunikativních dovedností, ALTÍK - tvorba komunikačních tabulek, MÉĎA 99, PSANÍ - analýza a syntéza čtení a psaní 5.Počítačové programy GeMis ( GeMis s.r.o, Kuncova 1, 155 00 Praha 5 – programy pro reedukaci dyslexie, dysortografie, dyskalkulie, pravolevé a prostorové orientace: Počítačový program Soví hrad - písmenka, Soví hrad - slabiky, Soví hrad - slova, Soví hrad - věty a texty, Soví čítanka, Soví noviny, Soví bludiště, Soví čaroděj,Soví kouzelník 6. TERASOFT – výukové programy ( Terasoft,a.s., Vísecké nám.1280, 268 01 Hořovice) 8. Další literatura k nápravě: - Učíme se hrou (E. Mádrová) – pro předškolní. věk – rozvoj vnímání, paměti, jemné motoriky, grafomotoriky, matem. schopností, citu a charakteru - Šimonovy pracovní listy – 1. celkový rozvoj – prostorová orientace, barvy, paměť, myšlení, tvořivost, uvolňovací cviky…(M. Mlčochová), 2. zraková percepce., pozornost, geometrické tvary (M. Mlčochová), 3. dokreslování, uvolňovací cviky (M. Mlčochová), 4. rozvoj myšlení a řeči (B. Borová, J. Svobodová), 5. grafomotorická cvičení (M. Pilařová), 6.a 7. logopedická cvičení I. a II. (V. Charvátová-Kopicová, Š. Boháčová), 8. rozvoj logického myšlení (V. Kárová), 9. grafomotorika a kreslení (V. Pokorná), 10. rozvoj obratnosti mluvidel a nácvik dýchání (M. Mlčochová) - Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na škole střední(Michalová, nakl. Tobiáš) - Koncentrace pozornosti (Rezková, Zelinková, Tumpachová, nakl. DYS) - Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení (Věra Pokorná) - Kuliferda - soubory pracovních sešitů (nakl. RAABE) 9. Videokazety: 1.Relaxační cvičení nejen pro děti se specifickými poruchami chování ve škole i doma - Firma MM, Mgr.Zdeňka Michalová, Na Ostrově 7, 266 01 Beroun 3, tel. 0311/621979) 2. Úskalí grafomotorického vývoje u dětí školního a předškolního věku(PaedDr. Miroslav Zapletal, Ústí nad Orlicí r. 1992) |
VÝCHOVNÉ PORADENSTVÍ > INFORMACE >